Terug
Gepubliceerd op 28/06/2019

2019_CBS_00799 - Opmaak ontwerp aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - weg in de domeinbossen en de bosreservaten – “toegangsweg fietsen door de bomen” - definitief signalisatieplan - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/06/2019 - 16:00 Nethezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Theo Martens, Jacky Snoeckx, Kelly Leenaerts, Johan Feyen, Robert Verheyen

Afwezig

Nele Lijnen

Secretaris

Robert Verheyen

Voorzitter

Jan Dalemans
2019_CBS_00799 - Opmaak ontwerp aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - weg in de domeinbossen en de bosreservaten – “toegangsweg fietsen door de bomen” - definitief signalisatieplan - Goedkeuring 2019_CBS_00799 - Opmaak ontwerp aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - weg in de domeinbossen en de bosreservaten – “toegangsweg fietsen door de bomen” - definitief signalisatieplan - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nieuwe toegangsweg en de fietsbrug gaan onder de bepaling vallen van een “pad”. Een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben. Om deze verplichting af te dwingen gaan we de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers. Het begin van deze weg wordt aangeduid met het verkeersbord F99a en het einde met het verkeersbord F101a. Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door de prioritaire voertuigen, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt en de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen.

Door het dubbelgebruik van voetgangers en fietsers  van het pad en de fietsbrug gaat er een dynamiek ontstaan die best in één richting gestuurd wordt. Op de fietsbrug wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd. De verkeersstroom zal tegenwijzers zin lopen.

Om het aanrijdend verkeer beter te beschermen tegen het verkeer dat van de fietsbrug afrijdt zal dit afgedwongen worden door het plaatsen van een voorrangsbord.

De bepalingen voor het betreden van de brug bij extreem weer zijn niet in dit reglement opgenomen.

Bij gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 werd Fietsen door de bomen recht van opstal goedgekeurd.

Dit aanvullend reglement betreft enkel wegen die gelegen zijn in domeinbossen, bos- en natuurreservaten en speciale beschermingszones. Het ontwerp van aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid (BMV) voor goedkeuring.

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 288 met betrekking tot de publicatie- en meldingsplicht.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 6, artikel 8 en artikel 10.

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt goed, de opmaak van ontwerp van het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de weg naar Fietsen door de bomen, gelegen in domeinbossen, bos- en natuurreservaten en speciale beschermingszones, zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

Artikel 2

Legt de opmaak van het ontwerp van het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer voor ter advies aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid (BMV).