De belasting bedraagt 15 euro per halve vierkant meter of gedeelte van een halve vierkante meter en is verschuldigd door diegene die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar was van het bord.
Ter verduidelijking van het reglement worden er volgende wijzigingen aangebracht:
- Het reglement is niet van toepassing op panelen op terreinen waar bouwwerken zijn gestart waarvoor een stedenbouwkundige vergunning is verleend voor de maximum duur van de bouwwerken, en dit slechts voor reclame ten behoeve van de met de werken betrokken firma's.
- Boodschappen op borden, gelinkt aan een politieke partij, zijn enkel vrijgesteld in de periode van twee maanden voor de wettelijke verkiezingen tot één week erna.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Belastingreglement op aanplak en richtingborden van 24 oktober 2017 dat dient herzien te worden.
Er wordt ten behoeve van de gemeente Hechtel-Eksel een belasting geheven op de aanplakborden en richtingborden geplaatst op het grondgebied van de gemeente langs de openbare weg of op een plaats zichtbaar van op de openbare weg.
Onder aanplakbord wordt verstaan elke constructie in onverschillig welk materiaal, geplaatst langs de openbare weg of op een plaats in open lucht die zichtbaar is vanaf de openbare weg, waarop een boodschap wordt aangebracht door aanplakking, vasthechting, schildering of door elk ander middel. Worden gelijkgesteld met genoemde borden: de muren of gedeelten van muren en de omheiningen die gehuurd of gebruikt worden om er reclame op aan te brengen. Voor de muren en omheiningen waarop reclame wordt aangebracht, moet de bedekte totale oppervlakte beschouwd worden als één bord, ook indien er verschillende reclameboodschappen op voorkomen.
Als richtingbord wordt beschouwd, elke aanduiding die tot doel heeft de handel of nijverheid, die op een bepaalde plaats geëxploiteerd wordt, het beroep dat er uitgeoefend wordt of de activiteiten die er plaatsvinden, aan te wijzen.
De belasting is verschuldigd door diegene die eigenaar was van het aanplakbord of richtingbord op 1 januari van het aanslagjaar, en als het eigendomsrecht niet vastgesteld kan worden, door de eigenaar van de grond of de muur waaraan het bord bevestigd is.
De belasting is verschuldigd voor heel het jaar, ongeacht het tijdstip in de loop van het jaar waarop het bord geplaatst, in gebruik genomen of weggenomen wordt. De verwijdering, om welke reden ook, van het bord tijdens het aanslagjaar geeft geen recht op vrijstelling of terugbetaling van de belasting.
De belasting op aanplakborden en richtingborden wordt bepaald per zijde van een bord en vastgesteld op 15 euro per halve vierkante meter of gedeelte van een halve vierkante meter. Voor de berekening van de belasting wordt de nuttige oppervlakte, met uitzondering van de omlijsting, in aanmerking genomen. Voor de muren en omheiningen is alleen dat gedeelte belastbaar dat werkelijk voor de beoogde doeleinden wordt gebruikt.
De belasting is niet verschuldigd voor:
De bij artikel 2 van dit reglement vernoemde belastingplichtigen dienen de in deze belastingverordening vermelde belastingobjecten aan te geven. De borden dienen op de aangifte nauwkeurig te worden gelokaliseerd.
De belastingplichtigen zijn verplicht de belastbare elementen op te geven overeenkomstig een formulier dat hen toegezonden wordt door het gemeentebestuur. Dit formulier dient teruggestuurd te worden voor de erin vermelde datum. Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben zijn niettemin verplicht voor 31 maart van het jaar volgend op het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het gemeentebestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen berekenen.
De belastingplichtige die, na inzameling van de aangiften door het gemeentebestuur, belastingplichtig wordt terzake of die het oorspronkelijk opgegeven aantal belastingobjecten vermeerdert of de oppervlakte van deze objecten vergroot, is verplicht uit eigen beweging hiervan binnen de 20dagen aangifte te doen bij het gemeentebestuur;
Bij gebrek aan aangifte of in geval van onvoldoende of onjuiste aangifte wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogt tot 150 procent van de belasting en wordt ook ingekohierd.
De belasting wordt ingekohierd op naam van de natuurlijke of rechtspersoon, die volgens artikel 2 van deze belastingverordening belastingplichtig is.
De belastingplichtige die zijn borden verkoopt of overdraagt is verplicht dit binnen de veertien dagen mede te delen aan de gemeenteontvanger. In dit geval mag de voor het lopend jaar betaalde belasting overgedragen worden op naam van de persoon die het nieuw beschikkingsrecht heeft over het bord.
De belastingplichtige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen die handelt als bestuurlijke overheid. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn en overhandigd of per post verzonden worden binnen een termijn van drie maanden ter rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Deze beslissing is van kracht met ingang van 1 januari 2020