De nieuwe toegangsweg en de fietsbrug gaan onder de bepaling vallen van een “pad”. Een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben. Om deze verplichting af te dwingen gaan we de weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers. Het begin van deze weg wordt aangeduid met het verkeersbord F99a en het einde met het verkeersbord F101a. Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door de prioritaire voertuigen, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt en de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen.
Door het dubbel gebruik van voetgangers en fietsers van het pad en de fietsbrug gaat er een dynamiek ontstaan die best in één richting gestuurd wordt. Op de fietsbrug wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd. De verkeersstroom zal tegenwijzerzin lopen.
Om het aanrijdend verkeer beter te beschermen tegen het verkeer dat van de fietsbrug afrijdt zal dit afgedwongen worden door het plaatsen van een voorrangsbord.
De bepalingen voor het betreden van de brug bij extreem weer zijn niet in dit reglement opgenomen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 werd Fietsen door de bomen recht van opstal goedgekeurd.
Dit aanvullend reglement betreft enkel wegen die gelegen zijn in domeinbossen, bos- en natuurreservaten en speciale beschermingszones. De gemeente kan aanvullende reglementen vaststellen op de gemeentewegen, de gewestwegen en op de wegen in domeinbossen, natuurreservaten, het VEN, bosreservaten en speciale beschermingszones (de zogenaamde “wegen zoals bedoeld in artikel 6 van het decreet”) die zich op haar grondgebied bevinden. Afhankelijk van welke wegen opgenomen worden in het besluit, wordt het aanvullend reglement ter kennisgeving dan wel ter goedkeuring overgemaakt:
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 288 met betrekking tot de publicatie- en meldingsplicht.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 6 en artikel 10.
De beslissing wordt genomen op grond van:
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
Keurt goed, het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de weg naar Fietsen door de bomen, gelegen in domeinbossen, bos- en natuurreservaten en speciale beschermingszones, zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt en treed in werking vanaf de bekendmaking.
Sinds 1 mei 2019 moeten de aanvullende reglementen op het wegverkeer enkel via het Loket voor Lokale Besturen worden doorgestuurd. Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid (VHV) heeft via dit kanaal toegang tot deze documenten. Volgende categorie dient aangeduid te worden: