Terug
Gepubliceerd op 20/03/2019

2019_GR_00042 - Bijgevoegd punt: Deontologische Code - aanvullend agendapunt ingediend door Raf Truyens - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 29/01/2019 - 20:00 Raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Raf Truyens, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Karen Kerkhofs, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Jessie Olyslagers, Robert Verheyen

Afwezig

Theo Martens, Tony Baselet, Marie De Rycke

Secretaris

Robert Verheyen

Voorzitter

Stefan Agten

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00042 - Bijgevoegd punt: Deontologische Code - aanvullend agendapunt ingediend door Raf Truyens - Goedkeuring
Afgekeurd

Aanwezig

Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Raf Truyens, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Karen Kerkhofs, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Jessie Olyslagers, Robert Verheyen
Stemmen voor 6
Jo Kerkhofs, Karen Kerkhofs, Jan Vangenechten, Marc De Pachter, Sven Saenen, Raf Truyens
Stemmen tegen 14
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Nele Lijnen, Kelly Leenaerts, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Johan Feyen, Stefan Agten
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00042 - Bijgevoegd punt: Deontologische Code - aanvullend agendapunt ingediend door Raf Truyens - Goedkeuring 2019_GR_00042 - Bijgevoegd punt: Deontologische Code - aanvullend agendapunt ingediend door Raf Truyens - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Een deontologische code fungeert als kader voor lokale mandatarissen waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. Het kan houvast en ondersteuning bieden op het gebied van integer handelen en bestuurlijke integriteit. Lokale mandatarissen kunnen immers in situaties terechtkomen waarbij moeilijke keuzes moeten gemaakt worden, zoals in gevallen waar het algemeen belang moet afgewogen worden tegen persoonlijke belangen. Sommige mandatarissen vervullen meerdere mandaten. Ook hier kunnen zij gedwongen worden om keuzes te maken waarbij tegenstrijdige belangen moeten worden afgewogen.
Om bij zulke vragen houvast te bieden en inhoud te geven aan bestuurlijke integriteit, is deze deontologische code opgemaakt. Het integer handelen van de lokale mandatarissen dat door de deontologische code wordt uitgedragen, steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Dienstbaarheid: het handelen van een lokaal mandataris is altijd gericht op het belang van de gemeente en op dat van haar burgers en organisaties.
Functionaliteit: het handelen van een lokaal mandataris heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult bij het bestuur.
Onafhankelijkheid: het handelen van een lokaal mandataris wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid en onpartijdigheid, hetgeen betekent dat er geen (schijn van) belangenvermenging optreedt.
Openheid: het handelen van een lokaal mandataris is transparant, zodat optimale verantwoording mogelijk is en controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de mandataris en zijn beweegredenen daarbij.
Vertrouwelijkheid: de lokale mandataris wendt de informatie en kennis waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt enkel aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Zorgvuldigheid: het handelen van een lokaal mandataris is zodanig dat alle burgers en organisaties op gelijke wijze, met respect worden behandeld en dat de belangen van betrokken partijen op correcte wijze worden afgewogen.
In de praktijk zullen deze waarden steeds opnieuw moeten afgetoetst en afgewogen worden. Niet alle situaties kunnen immers geregeld worden in de deontologische code. Belangrijk is dat deze afwegingen bewust gebeuren en in volledige openheid. Het publieke belang staat daarbij altijd voorop: het openbaar bestuur is er vóór en namens de burgers.
Lokale mandatarissen die namens de gemeente andere mandaten bekleden, houden zich bij de uitoefening van dit mandaat aan alle bepalingen van deze deontologische code. Dit geldt voor alle mandaten, zowel deze die rechtstreeks voortvloeien uit hun ambt als de mandaten die hiervan afgeleid zijn. Ook van externe personen die namens de gemeente een mandaat bekleden, wordt verwacht dat zij de deontologische code onderschrijven. Hoewel zij geen politiek mandaten bekleden, wordt van hen verwacht dat ook zij integer handelen en geen activiteiten ontplooien die de eer en de waardigheid van hun mandaat kunnen schaden.
Een deontologische commissie zal oordelen over meldingen en klachten over inbreuken op de deontologische code. De werking van deze commissie wordt geregeld in een huishoudelijk reglement.
 
Dat een deontologische code fungeert als beoordelingskader voor lokale mandatarissen en een houvast en ondersteuning kan bieden op het gebied van integer handelen en bestuurlijke integriteit;

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 39, 55 en 112;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Deze deontologische code is van toepassing op de lokale mandatarissen. Onder “lokale mandatarissen” wordt begrepen:
- de burgemeester;
- de schepenen;
- de voorzitter van de gemeenteraad;
- de gemeenteraadsleden;
- de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
- de voorzitter van het vast bureau;
- de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
- de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Deze code is desgevallend en bij uitbreiding ook van toepassing op de medewerkers van de lokale mandatarissen, welke ook hun statuut of hoedanigheid is (kabinets- en fractiemedewerkers), en op de vertrouwenspersonen.
Lokale mandatarissen die namens de gemeente/OCMW Hechtel-Eksel andere mandaten bekleden, zijn in die hoedanigheid eveneens ertoe gehouden de bepalingen van de deontologische code na te leven. Dit geldt zowel voor de mandaten die rechtstreeks in verband staan met hun ambt als voor alle hiervan afgeleide mandaten.
Indien een mandaat namens de gemeente/OCMW Hechtel-Eksel wordt opgenomen door een extern persoon, dus niet vermeld onder artikel 1, zal bij diens aanstelling gevraagd worden deze deontologische code te onderschrijven.
Zij zullen er tevens over waken dat zij, ook buiten het kader van deze mandaten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die afbreuk doen aan de eer en de waardigheid van hun ambt.

Artikel 2

De deontologische code vormt een algemene leidraad voor lokale mandatarissen op het gebied van integer handelen bij de uitoefening van hun mandaat en de dienstverlenende activiteiten naar de burgers toe.
Dit integer handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Bovenvermelde waarden gelden op algemene wijze voor uitvoerende mandatarissen en voor vertegenwoordigende mandatarissen.
Deze principes hebben een bijzonder belang bij het vervullen van de opdrachten en taken, die tot de bevoegdheden van de uitvoerende mandatarissen behoren.

Artikel 3

De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen ‘ombudsdienst’, ‘klachtendienst’ en andere afleidingen of samenstellingen is verboden.

Artikel 4

Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen altijd en principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang. Zij zien er in het bijzonder op toe elke vorm of schijn van belangenvermenging te vermijden.

Artikel 5

Iedere vorm van dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of financiële tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen enkele vorm van cliëntelisme inhouden.

Artikel 6

De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers zonder onderscheid naar geslacht, ras, afstamming, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische voorkeur of persoonlijke gevoelens.

Artikel 7

Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur.

Artikel 8

De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de ombudsdiensten of van de gemeentelijke diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het niet-optreden van de overheid.

Artikel 9

Bepaalde informatie mag door de lokale mandatarissen niet worden verstrekt. Het betreft o.m.: - de informatie waarop degene die er om verzoekt geen recht kan laten gelden; - de informatie die overeenkomstig de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur niet mag worden meegedeeld. - de informatie die valt onder een door de regelgeving ingesteld beroepsgeheim.
 
De lokale mandataris zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt niet wordt vrijgegeven en veilig wordt bewaard. Hij maakt hetzij in eigen voordeel, hetzij ten voordele van derden, geen gebruik van de bij de uitoefening van zijn mandaat verkregen niet openbare informatie.

Artikel 10

In het kader van hun publiek mandaat kunnen lokale mandatarissen de rol van vertrouwenspersoon vervullen. Zij nemen daarbij de nodige discretie in acht.

Artikel 11

De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachten- of ombudsdienst.

Artikel 12

De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen met betrekking tot de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.

Artikel 13

Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de ambtenaren, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.

Artikel 14

De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris.

Artikel 15

Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn. Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden.

Artikel 16

Worden niet beschouwd als bespoedigingstussenkomsten en zijn derhalve toegestaan :
- vragen naar de redenen en oorzaken van de langdurige of laattijdige behandeling van een dossier;
- het vestigen van de aandacht op of het meedelen, aan de behandelende ambtenaar of dienst, van bijzondere gegevens en relevante informatie die een versnelde behandeling van het dossier, gelet op de hoogdringendheid ervan, objectief rechtvaardigen;
- vragen om toelichting bij de toepasselijke regelgeving;
- vragen met betrekking tot de aan een genomen beslissing ten grondslag liggende elementen en motieven.

Artikel 17

Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt om de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden.

Artikel 18

Tussenkomsten bij selectievoerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden.
Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie.

Artikel 19

Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.

Artikel 20

Worden niet beschouwd als begunstigingstussenkomsten en zijn derhalve toegestaan: - het inwinnen en verstrekken van informatie en inlichtingen omtrent de modaliteiten, voorwaarden en organisatie van selectieprocedures, examens, geschiktheids- en bekwaamheidstests en de procedures inzake benoemingen, aanstellingen en bevorderingen; - het uitoefenen van toezicht op het correcte verloop en de objectiviteit van de in het vorig lid bedoelde procedures, examens en tests, zonder zich in het verloop ervan te mengen of er in te interveniëren met het oog op de beïnvloeding van het resultaat en/of van de beoordeling; - het informeren van belangstellenden met betrekking tot werkaanbiedingen en vacatures in de particuliere en in de overheidssector.

Artikel 21

Het gemeentebestuur neemt de nodige maatregelen opdat de dossierbehandelende personeelsleden alle tussenkomsten, wat ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de interveniënt is, opnemen in het desbetreffende administratieve dossier.
De behandelende ambtenaar deelt de interveniënt mee dat de tussenkomst bij het dossier zal worden gevoegd.

Artikel 22

Worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier moeten worden opgenomen: - louter informatieve vragen van algemene of technische aard; - vragen en/of tussenkomsten van uitvoerende mandatarissen in het kader van hun functionele en hiërarchische relaties ten aanzien van de behandelende personeelsleden of diensten.

Artikel 23

Iedere bevoordeling of poging tot bevoordeling, waarbij een burger door toedoen, bemiddeling of voorspraak van een lokale mandataris een resultaat poogt te bereiken dat onrechtmatig of onwettig is, is verboden.

Artikel 24

Tussenkomsten van lokale mandatarissen met de bedoeling de toewijzing en/of de uitvoering van contractuele verbintenissen met de lokale overheid te beïnvloeden, zijn verboden.

Artikel 25

Alle vormen van schijndienstbetoon, waarbij lokale mandatarissen bewust maar onterecht de indruk wekken dat zij bij de goede afloop van een dossier daadwerkelijk tussenbeide gekomen zijn, zijn verboden. Wanneer een burger daar niet om heeft gevraagd, zal de lokale mandataris hem niet aanschrijven of contacteren om hem, in plaats van of naast de officiële kennisgeving, in kennis te stellen van de beslissing die betreffende het dossier genomen werd.

Artikel 26

Alle vormen van ongevraagd dienstbetoon, waarbij lokale mandatarissen wel degelijk daadwerkelijk optreden om een gunstige afloop van een dossier te bewerkstelligen, maar zonder dat de betrokken burger daarom heeft gevraagd, zijn verboden.

Artikel 27

Het is de lokale mandatarissen verboden publiciteit te maken voor dienstverlenende activiteiten. Ze kunnen bekendheid geven aan hun bereikbaarheid voor de bevolking. Die informatieverstrekking wordt beperkt tot het bekendmaken van een of meer contactadressen, naam en mandaat van de lokale mandataris, spreekuren, telefoon- en faxnummer en e-mailadres. Eventueel kan een foto van bescheiden afmetingen worden gepubliceerd.
 
Het eerste lid is niet van toepassing op publicaties van politieke partijen of op eigen politieke publicaties.

Artikel 28

De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingspropaganda en -mailings, die individueel geadresseerd zijn, geen melding van diensten die zij desgevallend voor de betrokkenen hebben verricht.

Artikel 29

Onder ‘dienstreis’ wordt begrepen elke meerdaagse reis in opdracht van de gemeente, of bij uitbreiding in uitvoering van het mandaat.
 
Het is de lokale mandataris verboden deel te nemen aan dienstreizen die geheel of gedeeltelijk door private bedrijven worden gefinancierd. Uitzonderingen zijn mogelijk mits akkoord van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn
 
Gemeentelijke dossiers die in het buitenland zullen voorgesteld en/of gepromoot worden tijdens een dienstreis, worden middels een toelichting, in principe voorafgaand aan deze dienstreis, voorgesteld aan de betrokken gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en/of een commissie van de gemeenteraad.
 
Internationale meerdaagse dienstreizen van mandatarissen worden respectievelijk door het college van burgemeester en schepenen voorafgaandelijk goedgekeurd. De collegebesluiten van de goedgekeurde dienstreizen worden ter beschikking gesteld aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn. Uiterlijk binnen de twee maanden na de internationale meerdaagse dienstreis wordt door de mandataris een verslag opgemaakt ten aanzien van de Algemeen Directeur. Dit ‘Verslag dienstreis’ wordt ter beschikking gesteld van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
 
De bewijsstukken van de uitgaven kunnen opgevraagd worden.

Artikel 30

Een lokale mandataris mag zijn invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen, diensten of andere gunsten die hem gegeven of beloofd werden.
Een mandataris aanvaardt uit hoofde van zijn functie geen persoonlijke geschenken, voordelen of diensten in welke vorm ook, tenzij het weigeren ervan het raadswerk onmogelijk of onwerkbaar maakt en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is.
 
Geschenken, ontvangen uit hoofde van het mandaat of bij een officiële gelegenheid, worden beschouwd eigendom te worden van de gemeente/OCMW Hechtel-Eksel. Enkel incidentele, kleine attenties (zoals een bloemetje of een fles wijn) zijn mogelijk, waarbij dan ook geldt dat de onafhankelijke positie niet mag worden beïnvloed.
 
De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn kan in concrete gevallen afwijken van bovenvermelde regel die geldt over het aannemen van geschenken.
 
Een lokale mandataris accepteert uitnodigingen (lunches, diners, recepties, etc.) die door anderen betaald of gefinancierd worden enkel wanneer de uitnodiging behoort tot de uitoefening van zijn raadswerk, de aanwezigheid kan worden beschouwd als functioneel en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is.

Artikel 31

Een lokale mandataris mag zijn invloed en stem niet gebruiken voor het eigen persoonlijk belang. Dat mag ook niet voor het persoonlijk belang van een ander persoon of het belang van een organisatie bij wie hij of zij een directe of indirecte betrokkenheid heeft.
 
Het is voor een mandataris verboden deel te nemen aan de bespreking en de stemming waarbij belangenvermenging dreigt. Indien een onafhankelijke oordeelsvorming in het gedrang kan komen, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aanbelangt.
 
Bij het aangaan van privaat-publieke samenwerkingsrelaties (van welk aard ook) dienen mandatarissen (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen te voorkomen. Zij dienen zich te houden aan de algemene regels met betrekking tot behoorlijk bestuur, zo onder meer het gelijkheidsbeginsel, het transparantiebeginsel en onpartijdigheid.

Artikel 32

Een mandataris mag geen andere functies opnemen wanneer die een structureel risico vormen voor een integere invulling van zijn mandaat. In geen geval mag een bijkomend mandaat of dienstverlenende activiteiten de eer en waardigheid van het ambt in het gedrang brengen.

Artikel 33

De lokale mandatarissen en externe vertegenwoordigers, vernoemd in artikel 2, verbinden zich ertoe deze deontologische code na te leven. Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een nog niet uitgevoerde handeling een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
 
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij die persoon, en verwijst hem desgevallend naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

Artikel 34

De gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.

Artikel 35

Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij hiervan melding maken bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen. De algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen start een vooronderzoek en maakt een rapport op met zijn voorlopige bevindingen. Dat rapport wordt overgemaakt aan betrokken lokale mandataris.

Artikel 36

Indien het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, die dan de deontologische commissie van de gemeenteraad samenroept, conform het huishoudelijk reglement dat in de schoot van die commissie wordt vastgesteld.
 
De deontologische commissie wordt als volgt wordt samengesteld:
De deontologische commissie telt evenveel leden die worden aangeduid door de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld, als leden die zetelen als onafhankelijk expert. Bij elke volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt ook de deontologische commissie opnieuw samengesteld.
Elke fractie waaruit de gemeenteraad is samengesteld beschikt in principe over één vertegenwoordiger in de deontologische commissie. Personen die een politiek mandaat bekleden kunnen worden voorgedragen als lid van de deontologische commissie.
 
De deontologische commissie telt evenveel leden voorgedragen vanuit de oppositiepartijen als vanuit de meerderheidspartijen. Wanneer het aantal fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld oneven is, wordt dit aantal naar boven afgerond naar het dichtstbijzijnde even getal. Vervolgens wordt dit aantal gedeeld door twee om het gelijke aantal leden te bepalen die de meerderheidsfracties enerzijds en de oppositiefracties anderzijds kunnen voordragen. Wanneer ingevolge deze afronding bij de oppositiepartijen en/of de meerderheidspartijen het aantal te begeven zetels groter is dan er bij respectievelijk de oppositiepartijen en/of de meerderheidspartijen fracties zijn, gebeurt de verdeling volgens het systeem D’Hondt.
 
De onafhankelijke experts worden aangeduid op voorstel van de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De Algemeen Directeur verzamelt deze voorstellen en bundelt deze tot een document, dat als basis dient voor de aanduiding van de onafhankelijke experts.
Voor de leden die worden aangeduid door de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld, duidt de gemeenteraad ook een plaatsvervanger aan.
 
Ten hoogste twee derde van de leden van de deontologische commissie is van hetzelfde geslacht.
 
De deontologische commissie kiest uit de leden die zetelen als onafhankelijk expert een voorzitter. De precieze modaliteiten omtrent de verkiezing van de voorzitter worden nader geregeld in het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie.

Artikel 37

De deontologische commissie oordeelt over meldingen en klachten over inbreuken op de deontologische code. Zij kan tevens advies uitbrengen met betrekking tot de bepalingen van deze code.
 
De deontologische commissie kan in het geval zij een inbreuk vaststelt op de deontologische code, een publieke afkeuring van de handelswijze van de betrokken mandataris uitspreken. Deze beslissing wordt met redenen omkleed en wordt uitgesproken in de openbare zitting van gemeenteraad.
 

Artikel 38

De modaliteiten betreffende de werking van de deontologische commissie worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de deontologische commissie.